Monday, September 15, 2008

...kehidupan pancaroba...


kadang-kadang sakit hati jugak dengan kerenah manusia disekeliling kitakan...kita buat kebaikan orang xnak pandang pun...bila cakap ckt dah nak melenting..ermmmmmmm...xtau la nak cakap macam mana...tegur salah xtegur pun salah jadi serba salah pulak...kadang-kadang aku bosan jugak dengan kerenah manusia macam ni tapi apakan daya hidup kita kan kene bersosial maklumlah hidup dalam masyrakat...sampai bila-bila memang macam ni la keadaannya...aku anggap ni semua latihan sebelum memasuki alam pekerjaan..sebab aku pasti di alam pekerjaan nanti lagi macam-macam kerenah manusia kite boleh temui..masa ni la aku baru teringat masih terngiang-ngiang lagi pesanan jiran aku selaku mak angkat aku tentang kehidupan masyrakat manusia yang kita akan jumpa bila keluar daripada kepompong keluarga...dia pernah kate "nnt bila kita dah sampai sane macam-macam kerenah dan perangai manusia kita akan jumpa dan pastinya dia berbeza dengan keadaan di sini" itulah salah satu pesanan yang die pernah ungkapkan kat aku...sebelum aku menjejak kaki di UPSI ni....mula-mula aku tak percaya sgt tapi skang bila dah rase sendri baru la aku faham betullah ape yang die ckp tu...maklumlah dulu akukan budak remaja kampung yang tahu pasal lumut, selut dan lumpur je...xpenah berjauhan dengn keluarga so ingat nnt semuanya sama, rupanya memang jauh perbezaannya....tapi xsemua manusia bersikap begitu, dan tidak semua manusia boleh terima kite betul x...kadang-kadang kawan boleh jadi lawan dan kadang-kadang orang yang kite anggap musuh tu la yang tolong kite...begitu la pahit manis kehidupan yang pasti semua orang rasa...barulah hidup lebih bermakna.....walau apa pun dugaan dan rintangan yang melanda kehidupan perlu diteruskan selagi hayat dikandung badan, budi yang baik dikenang juga ewahhhhhh berfalsafah pulak kui kui...

5 comments:

. said...

macam-macam kerenah ye.itu la harmoni.hehe.u dont get harmoni if everyone sing the same note.kan?

nur_hai said...

edisi luahan perasaan..bagus2...ada kemajuan..heeee

aidaskop said...

ermmm kadang-kadang aku ase cm nak lari je tp apakan daya dah jauh melangkah xkan nk undur blikkan hehehehe...thank everyone for ur comment

Anonymous said...

meh lari kt umah aku..dekat je..xde le penat sgt..ngeh3...sabar le adik oii..hidup nih mmg byk cabaran dan dugaan..semua itu akan mematangkan kita... bersabarlah..

aidaskop said...

xpe nanti agak-agak dah relex bleh la lari setempat hahaha